Søren Burcharth

03. oktober

Det arbejder jeg for

En sund, bæredygtig og fremtidsorienteret region

Som regionskandidat går jeg til valg på at arbejde for, at Region H er en stærk region, der tager hånd om regionens patienter, et rent miljø, bæredygtig transport og en fremtid for regionens unge.

Sundhedsvæsenet i Region H skal bygge på tryghed, lighed og nærhed – og et skarpt og prioriteret fokus på de psykiatriske patienter. Vi skal være sikre på, at ambulancen kommer, når der er behov, at kræftknuden bliver fjernet. Og at alle får lige meget gavn af sundhedsvæsenets omsorg og en tættere dialog mellem praktiserende læge, kommune og hospital omkring behandling og rehabilitering.

For at være en bæredygtig region skal vi have ambitiøse mål og gå i brechen for en grøn omstilling, der virker. Jeg sætter høj prioritet ved grønne indkøb, genbrug af affald og rent vand i hanerne til borgerne.  Ligesom det er nødvendigt at styrke og udvikle bæredygtige og kollektive transportmuligheder for regionens borgere til en fair pris. Trængslen skal ikke løses med en ensidig udbygning af motorveje og havnetunneller. Men med en smartere udnyttelse af morgendagens transportteknologi og massive investeringer i kollektiv trafik. Fx mere letbane til regionens hospitaler, metro eller letbane til Brønshøj, selvkørende biler og busser og en stabil kollektiv trafik til landområderne.

Radikal regionspolitik er også at Region H er de unges region. Det betyder, at vi sikrer et regionsdækkende og varieret udbud af erhvervsskoler og gymnasier og gode uddannelsesveje. Og et forstærket fokus på, at vi skal gøre erhvervsuddannelserne mere attraktive, så flere unge vil gå den erhvervsfaglige vej. Ligesom flere skal have en ungdomsuddannelse. Der skal mere attention og investering i uddannelse – med SU, praktikpladser og iværksættermuligheder.